De Intelligente Belegger Review
Home > Boeken > De Intelligente Belegger Review

De Intelligente Belegger Review

Leestijd: 3 minuten

Volgens Warren Buffett is De Intelligente Belegger van Benjamin Graham het beste boek over beleggen dat ooit is geschreven, vandaar dat we hebben besloten hier een review aan te wijden. Benjamin Graham is inmiddels al bijna veertig jaar dood, maar zijn boek is nog steeds zeer actueel. De basisprincipes van intelligent beleggen zijn namelijk nauwelijks veranderd. Je kunt dus nog steeds prima gebruik maken van het advies dat hij geeft in De Intelligente Belegger.

Over de auteur Benjamin Graham

Graham Benjamin publiceerde De Intelligente Belegger in 1949, toen hij 55 jaar oud was. Hij werd geboren in Londen, maar groeide op in New York. Zijn vader overleed op jonge leeftijd, waardoor zijn gezin in armoede leefde. Dit motiveerde Graham om hard te werken en veel geld te verdienen. Na zijn studie kreeg hij een baan aangeboden op de universiteit waar hij studeerde, Colombia University. Hij nam de baan echter niet aan, maar besloot op Wall Street te gaan werken.

Strategie volgens De Intelligente Belegger

De strategie die Benjamin Graham bespreekt in De Intelligente Belegger kan natuurlijk niet ontbreken in deze review. Waardebeleggen is simpel gezegd het aankopen van aandelen in bedrijven die ondergewaardeerd zijn op basis van hun intrinsieke waarde. Dat klinkt misschien redelijk simpel, maar in de praktijk is het dat zeker niet. Je moet dan namelijk wel weten hoe je de intrinsieke waarde van een bedrijf berekend. Je moet op zijn minst letten op de P/E ratio, de P/B ratio, de cashflow, de schulden en de bezittingen van een bedrijf, aldus Graham. Als de intrinsieke waarde hoger is dan de prijs op de beurs, dan heb je te maken met een goede veiligheidsmarge en kan je overgaan op het kopen van een aandeel.

Wat Benjamin Graham erg goed doet in De Intelligente Belegger, is dat hij niet vertelt welke aandelen je moet kopen. In plaats daarvan leert hij de lezer een bepaalde manier van denken en handelen aan, die erg effectief is in de beleggerswereld. Verwacht dus niet dat alles voor je voorgekauwd wordt in dit boek. Graham focust liever op het aanleren van vaardigheden die belangrijk zijn als je een goede belegger wil worden. Enorm waardevol dus!

BoekenBoeken

Niet alles is positief aan De Intelligente Belegger in deze review

Toch moeten we het ook even hebben over de mindere punten van De Intelligente Belegger in deze review. De informatie die Graham meegeeft in het boek is heel leerzaam, maar je moet de schrijfstijl wel kunnen waarderen. Het boek is immers zo’n 80 jaar geleden geschreven en gepubliceerd en dat merk je aan de schrijfstijl, zinsopbouw en de woorden die de schrijver gebruikt. Een deel van de voorbeelden die Graham geeft zijn ook behoorlijk gedateerd, wat het soms lastiger maakt je in een situatie in te leven. Echter is het voor zo’n oud boek nog erg actueel op het gebied van kennis over beleggen.

Is De Intelligente Belegger een aanrader?

Al met al is De Intelligente Belegger echt een aanrader. Ook is het een leuk boek om als vaderdag cadeau te geven. Vooral als je op zoek bent naar de mindset van een echte belegger. Omdat het al een oud boek is, is het redelijk taai om te lezen en moet je sommige voorbeelden even omzetten naar de moderne tijd. Maar als je daar doorheen kunt kijken, is dit boek een perfecte manier om de basisprincipes van beleggen te leren kennen en de juiste mindset te krijgen!

De Intelligente Belegger bestellen?
De Intelligente Belegger boek
5/5 - (2 stemmen)